5 trucuri de gatit pentru preparate sanatoase si gustoase

Chiar daca ai diabet, asta nu inseamna ca ai voie sa mananci doar alimente fade si ca trebuie sa dai uitarii mancarurile care iti plac. Este suficient sa stii cu exactitate ce anume este contraindicat si ce alimente iti sunt permise in regimul alimentar pentru a gati un preparat delicios. 

Exista numeroase trucuri pe care le poti pune in aplicare pentru a da gust mancarii fara sa te ingrijoreze caloriile sau grasimile. Iata care sunt acestea.

Gateste cu grasimi lichide 

In locul grasimilor solide, cum ar fi untul sau untura, incearca sa folosesti grasimile lichide atunci cand gatesti. Uleiul de rapita, de porumb, de masline si cel de struguri sunt variante sanatoase si au grija ca nivelul colesterolului sa nu creasca peste masura. Unele dintre aceste uleiuri pot avea arome mai puternice, asadar experimenteaza in bucatarie si vezi care se potriveste mai bine in reteta facuta de tine. 

Poti folosi si margarina in unele preparate, insa alege sortimentele fara grasimi trans, pe care le poti depista usor citind eticheta produsului. 

Grasimea lasata de carnea de pui in supa poate fi usor indepartata daca astepti sa se raceasca lichidul; aceasta se intareste si pluteste la suprafata, putand fi usor indepartata cu ajutorul unei spumiere.

Alege lactate cu mai putina grasime

Multe lactate folosite la gatit, cum este smantana lichida de exemplu, sunt bogate in grasimi, deci de evitat in diabet. Poti folosi, in schimb, lapte cu 1% grasime, iaurturi degresate sau cu mai putina grasime sau branza dulce si cremoasa de vaci. 

Pentru sosuri care au la baza lactate, poti folosi lapte integral, lapte degresat sau putin amidon alimentar, pentru a lega compozitia.

Piure de banane si pudra de cacao, indicate in deserturi 

In multe preparate poti folosi cu pana la 30% mai putin grasime decat este specificat in reteta originala. De exemplu, pentru a inlocui untul sau margarina dintr-un aluat, poti folosi sosul de mere sau piureul de banane. Un alt truc util si sanatos pentru deserturi: foloseste pudra de cacao sau de roscove – contin fier si magneziu si au efecte antiinflamatorii si antioxidante. 

Zaharul creste rapid nivelul glicemiei, spre deosebire de carbohidratii din legume si cereale, care sunt absorbiti mai lent de organism. Prin urmare, daca ai diabet trebuie sa eviti produsele care contin zahar si sa le inlocuiesti cu cele care au in compozitie inlocuitori ai zaharului, cum sunt xilitolul sau zaharina. 

Daca vrei sa indulcesti o prajitura facuta la cuptor cu un astfel de inlocuitor al zaharului, verifica eticheta pentru a te asigura ca este indicat pentru copt. (link articol indulcitori in sub-categ carbohidrati)

Carbohidrati buni si rai

Faina alba, orezul alb si pastele trebuie inlocuite cu cele integrale – faina integrala, orez brun, paste integrale din grau dur – pentru ca acestea confera energie ce dureaza o perioada mai lunga de timp si au un continut mai mare de fibre. 

Pentru blaturi poti folosi chiar si pudra din nuci, care se obtine prin macinarea nucilor sau migdalelor sau a alunelor de padure. 

Experimenteaza arome si gusturi

Chiar daca papilele tale gustative sunt obisnuite cu gustul de dulce, sarat sau gras, poti la fel de bine sa te bucuri de preparatele culinare experimentand cu diverse condimente si mirodenii. Scortisoara, cardamomul, nucsoara, mustarul si otetul balsamic sau cel de sherry sunt ingrediente care pot conferi un gust desavarsit mancarurilor si deserturilor. Iar majoritatea condimentelor au numeroase beneficii si pentru sanatate, scortisoara fiind de departe considerata aproape ca un medicament natural.

Renunta si la sare, pe cat posibil, folosindu-te de puterea condimentelor si adaugand doar putina sare atunci cand servesti masa. O alta modalitate sa reduci consumul de sare este sa folosesti ingrediente proaspete in locul celor congelate sau la conserva, iar daca gatesti cu nuci, asigura-te ca sunt crude si nesarate. 


Surse: webmd.com, diabetes.co.uk. Foto: Shutterstock

Inapoi la categorie

Citeste si
Masurile ascunse in etichetele produselor alimentare
Idei de gustari sanatoase
Sfaturi pentru reducerea consumului de sare
Alimentia corecta pentru o inima sanatoasa